.: معرفی شناسنامه و شاعران ترانه های آلبوم جدید تقدیر از شادمهر عقیلی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 به درخواست جناب آقای مرزداری شناسنامه آلبوم تقدیر تقدیم به تمامی دوستان نكته بین گیتاریست :

1- خیال ( شاعر : الناز اسفند فرد ) ( آهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

2- سبب ( شاعر : جواد شریف پور ) ( آهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

3- رسیدی ( شاعر : جواد شریف پور ) ( آهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

4- شیلا ( شاعر : شادمهر عقیلی ) ( آهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

5- تقدیر ( شاعر : مونا بروزیی ) ( اهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

6- یه کاری کن ( شاعر : جواد شریف پور) ( اهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

7- مشکوک ( شاعر : مونا بروزیی ) ( آهنگ و تنظیم : شادمهر عقیلی )

8- ترس ( شاعر : امین ناسوتی ) ( آهنگ : شادمهر عقیلی تنظیم : مهران جمالی راد )



.: تحلیل آهنگ ترس از شادمهر عقیلی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

تحلیل آهنگ ترس

همونطور که میدونید شادمهر عقیلی بر 16 ساز مختلف تسلط داره که شامل گیتار و گیتار الکتریک و ویلون هم میشه و در این آلبوم همان طور که در جریان هستید از این 3 ساز به خصوص ساز گیتار به وفور استفاده شده. دوستان یه مطلبی رو همین جا راجع به مهارت شادمهر در نوازندگی گیتار و آهنهگسازی با اون باید خدمتتون عرض کنم. شادمهر عقیلی استاد ساختن آهنگ ها بر پایه ی گیتار هست و میشه گفت تنها آهنگسازی است در ایران که میتونه آهنگ رو به بهترین شکل برای گیتار تنظیم کنه و همچنین در ساختن ملودی ها فوق العادست. و این حرف های یک هوادار شادمهر نیست. نه! این صحبتهایی هست که بین آهنگسازان و اساتید مختلف وجود داره. خوب با آهنگ ترس شروع میکنم. خیلی ها این آهنگ رو بهترین اثر شادمهر بین 3 آهنگ جدید میدونند.  این آهنگ سبک کاملآ متفاوتی با آهنگ های قبلی شادمهر در نحوه ی خوندن شعر داره و از آهنگسازی و تنظیم فوق العاده ای برخورداره.  آهنگ ترس به طور کامل بر پایه گیتارساخته شده و ریتمی که شادمهربا گیتار آگوستیک میزنه صدای زمینه ی آهنگ رو تشکیل میده. در ابتدا آهنگ با سازهای ضربی و گیتار بیس شروع میشه و سپس ریتم گیتار رو میشنویم و در ادامه شاهد ملودی زیبایی هستیم که با همین گیتار آگوستیک و ویلون زده میشه و شنونده رو به شدت تحت تاثیر قرار میده.   حالا به این قسمت توجه کنید! به نحوه ی خوندن شعر و ادای کلمات توسط شادمهر. Oh my God   

کلمات با حالت ترس و اضطراب بیان میشه .انگار خواننده واقعآ ترسیده! 

این قسمت کار شادمهر واقعآ زیبا و حرفه ایست دوستان. در این قسمت خواننده میخواد حس و حال ترس و حسرت رو به مخاطب  منتقل کنه و اونو به طریقی وارد جریان آهنگ کنه. تعجب نکنید این شادمهرعقیلیست. و همچین تکنیک ها و خلاقیت هایی مخصوص شخص شادمهر هست. در واقع دلیل اصلی متفاوت بودن این کار هم همین نحوه ی خوندن شعر و آهنگسازی اون هست.

حالا به ادامه ی آهنگ توجه کنید: در ادامه شامهر آهنگ رو وارد گام بالاتر میکنه که اوج زیبایی این آهنگ به حساب میاد و این کار رو هم به نحو احسن انجام میده و ما رو به یاد اوج آهنگ تقدیر می اندازه.در دقیقه ی 2:08 ملودی اصلی اهنگ نواخته میشه که جدآ زیباست و جای بحث هم داره. در قسمت های میانی و انتهایی این ملودی زیبا که قسمتی از اون رو شادمهر با ویلون هم میزنه شاهد صدای نت هایی هستیم  که با سرعت بسیار بالایی نواخته میشوند. به این شکل از نت ها که به صورت متوالی در یک گام خاص با سرعت های معمولآ بالا نواخته میشوند اصطلاحآ پاساژ یا گام یا Scale می گویند. نوشتن پاساژ دریک گام کار هر آهنگسازی نیست و شادمهر عقیلی در نوشتن این پاساژ ها برای آهنگ هاش یک استاد به معنی واقعی کلمست. در بسیاری از آهنگ ها شما شاهد اجرای پاساژ ها بودید. مثل آهنگ سبب که در ابتدای اون پاساژ با ویلون زده میشه یا رسیدی که دراون پاساژ با گیتار الکتریک زده میشه و یا مشکوک که در اون پاساژ با ماندولین نواخته میشه و در این آهنگ (ترس) که پاساژ بسیار زیبایی با سرعت فوق العاده بالا با گیتار و ویلون در میانه و انتهای اون قطعه ملودی نواخته میشه.  نکته ای که اینجا باید ذکر کنم راجع به سرعت بالایی هست که پاساژ در اون سرعت اجرا شده.  سرعت این پاساژ چیزی در حدود bmp 480 است که این عدد معادل اجرای 8 نت سیاه در عرض یک ثانیه است. دوستان شاید گفتنش ساده باشه ولی اجرای همچین پاساژی با این سرعت کار هر نوازنده ای نیست!! در واقع شادمهر با اجرای این پاساژ قدرت و مهارت نوازندگی خودشو در گیتار و ویلون به رخ نوازندگان ایران کشید. بعد از این ملودی مجذوب کننده آهنگ با یک بیت تغییر مجددآ تکرار میشه و در انتها هم همین ملودی با گیتار و ویلون نواخته و آهنگ به پایان میرسه. اگر بخوایم یک مقایسه انجام بدیم باید قبول کنید آهنگ ترس علاوه بر اینکه بین این سه آهنگ جدید بهترینه از لحاظ امتیاز و ارزش آهنگ هم میتونه با آهنگ تقدیر برابری کنه. در واقع آهنگ تقدیر دارای شعری فوق العاده زیباست که ترس این ویژگی رو به صورت کمرنگ تر داره اما در عوض آهنگسازی و تنظیمی که برای آهنگ ترس صورت گرفته زیباتر و حرفه ای تره و مشخصه که شادمهر وقت بیشتری برای ساخت اون گذاشته.

: تحلیل آهنگ های خیال و شیلا از شادمهر عقیلی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 تحلیل آهنگ های خیال و شیلا

 

بدون شک آهنگ خیال یکی از آهنگ های تاپ این آلبوم هست و طرفدارای زیای هم داره.  از نقاط قوت این آهنگ می تونیم به شعر زیبای خانم النازاسفند فرد اشاره کنیم که به نظر من این شعر دقیقآ از نوع سبک شعرهایی بود که مخصوصه شادمهره و شادمهر میتونه اونو به بهترین شکل آهنگسازی و اجرا کنه.  اما اجازه بدید وارد جزئیات آهنگسازی این آهنگ بشیم. سبک آهنگ از نوع تلفیق سبک های پاپ و راک هست.از سازهای مورد استفاده در این آهنگ میشه به گیتار(آگوستیک) , گیتار الکتریک, گیتار بیس و جاز(موسیقی درام) اشاره کرد. همونطور که مشخصه در این آهنگ هم شادمهر بیس کار رو روی گیتار گذاشته و با ریتم هایی خاص آهنگ رو پر کرده. در ابتدا آهنگ با تلفیق ملودی و آکورد شروع میشه که با گیتار آگوستیک زده میشه. البته آکورد ها به صورت یک ضربه زده میشه و حرکت رول یا آرپژ انجام نمیشه.  در ادامه صدای خواننده با آکورد هایی که توسط گیتار الکتریک و آگوستیک زده میشه همراه میشه که کار جالبی هست و شادمهر قبلآ هم از اون استفاده کرده.
در کنار آکورد ها, ملودی هایی هم در نظر گرفته شده که کوتاه هست و با گیتار الکتریک زده میشه و
در ثانیه ی 00:42 همراه با نت های طولانی که شادمهراجرا میکنه ( در کلمه ی "مجبوری") نت هایی هم با گیتار الکتریک نواخته میشه. در دقیقه ی 01:09 شاهد همین حرکت ( در اجرا ی کلمه ی "میمونم") هستیم و در دقیقه ی 01:14 شادمهر قسمتی از شعر رو به شکلی جالب (شبیه به اجرای دکلمه) و با حس وحالی خاص می خونه و همراه با اون آکورد هایی با گیتار نواخته میشه.  دوستان دقت کنین در این تیکه از آهنگ ما فقط و فقط صدای دو چیز رو میشنویم : صدای شادمهر وگیتار. 

با این حال خیلی زیبا وجالبه. به همین دلیل گفته بودم که شادمهر استاد خوندن با تک نوازی گیتاره که خیلی وقت پیش در آهنگ ستاره شاهد همچین کاری بودیم.  در ادامه آهنگ مجددآ تکرار میشه و در نهایت به پایان میرسه. و اما آهنگ شاد و بسیار جالب شیلا.  همونطور که قبلآ گفته شده بود سبک آهنگ سانگ پاپ هست. که آرش همین در این سبک چندین آهنگ رو خونده. شعر آهنگ با محتواست و مثل آهنگ های دیگه نیست که فقط جنبه ی شادی و دنس داره. در مورد آهنگسازی باید خدمتتون عرض کنم که این آهنگ هم (مثل آهنگ های ترس وخیال) بیس کارش روی گیتار آگوستیک وریتم های خاصی هست که توسط شادمهر ساخته شده. کلآ شادمهر توی آهنگ ترس وشیلا از ریتم های جالبی استفاده کرده که من تا به حال نشنیده بودم و به نظرم این ریتم ها ساخته خود شادمهره و مخصوص این آهنگ ها ساخته شده.   آهنگ در ابتدا با ریتمی خاص شروع میشه و بعد شادمهر شروع به خوندن میکنه. نکته ی بسیار جالبی که این آهنگ داره اینه که یه صدای هم خوان در طول آهنگ قسمت های خاصی رو در انتهای مصرع ها اجرا میکنه که بعضی از اون قسمت ها رو خود شادمهر اجرا میکنه.  اما اشتباهی که در این آهنگ اتفاق افتاده و فکر کنم کمتر کسی هم متوجهش شده در ثانیه ی 01:06 هست.

در این لحظه شادمهر میگه: " اگه بخوای همیشه..." . به کلمه ی همیشه دقت کنین و حالا به صدای پس زمینه ای که معمولآ انتهای کلمات رو میخونه توجه کنین. درسته! باید صدای پس زمینه بگه: "شه..." یا بگه " اه..." اما ما اینو میشنویم: "روز...".   در واقع این کلمه ی "روز..." که در این لحظه میشنویم مربوط به ثانیه ی 00:34 هست که اشتباهی در اینجا هم کپی شده واین اشتباهی بوده که نمی دونم چطور شادمهر متوجه اون نشد.اما بهتر بود که میشد چون نه تنها در اجرای کلمه اشتباه شده بلکه با اجرای کلمه ی "روز" که نت اون با نت آهنگ در اون لحظه فرق داره آهنگ فالش میشه و این اصلآ جالب نیست.  به هر حال کاریه که شده و دیگه فکری هم براش نمیشه کرد.البته این جور اشتباهات معمولآ رخ میده و در کل نباید اونو زیاد بزرگ جلوه بدیم. و اما در ادامه در دقیقه ی 01:35 شاهد ملودی زیبایی هستیم و پس از اون آهنگ با روال قبلی ادامه پیدا می کنه و به اتمام میرسه. سایت گیتاریست از همكاری و نقطه نظر تمامی دوستان كه دوست دارند در نقد و بررسی ها شركت كنند استقبال می كند.



.:‌ تحلیل آهنگ آزادی كار جدید شادمهر عقیلی از سایت گیتاریست :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

آهنگ آزادی به نظر گیتاریست یک اثر با رنگی تازه و نو در آثار شادمهر است و هر شنونده ی شادمهری ، با شنیدن این اثر متوجه نقطه تمایز های این اثر می شود.

مهم ترین خصیصه ی تمایز این آهنگ فاکتور خوانندگی است . نت های کشیده ی درون این آهنگ شنونده را به فضای آهنگ های حماسی و اجتماعی می برد . و حتی با تامل بیشتر درمضمون و محتوای آهنگ ، بی شک تصاویری از مفهوم آزادی در ذهن مخاطب مجسم می شود و این همان القای درست حس یک ترانه و برقراری ارتباط با مخاطب است که پر ارزش ترین و مهم ترین ویژگی در اجرای این نوع اشعار می باشدبه بیانی دیگر آنچه ما باید از این آهنگ با اولین شنیدن برداشت کنیم ، مفهوم آزادی می باشد که به نحو احسن به آن پرداخته شده است.

تنظیم این کار با توجه به مضمون ترانه ، هوشمندانه صورت گرفته است استفاده از سازی سنتی مثل سنتور در آهنگ ، نماد خاصی را برای هر ایرانی جلوه  می کند.

شروع آهنگ با ساز
سنتور و شکستن سکوت با ضرب های تاکیدی آن ، حس شکستن آرامش و خفقان برای رسیدن به آزادی را تداعی می کند.
کار جالبی که در این آهنگ انجام شده ، پخش کردن صدای ساز سنتور در دو سمت خروجی صدا است و حتی نوعی گذر صدا از سمت چپ به راست و بالعکس را می توان احساس کردابتدای آهنگ با دکلمه ی شعر و در گام پایین با آرامش خاصی شروع می شود اما در ثانیه ی 0:57 آهنگ را به گامی بالا تر می برد و با آن آهنگ را ادامه می دهد.

اگر مانند سایت گیتاریست به آهنگ توجه كنید می بینید به نت های کشیده ای مانند 1:00 و 1:17 / 1:23 و 1:39 توجه کنید. فاصله های زمانی آنها کاملآ رعایت شده است و خواننده دقت بسیاری را در کشیدن نت ها ، شفاف بودن صدایش تا پایان زمان نت و تحریر های ظریف و نامحسوسش به کار برده است .

نکته ی انتقادی گیتاریست : همراهی ویلون برای قسمت های وکال و موزیک آهنگ ایده ی خوب و البته رایجی است ، اما از مشکلات این اثر آن است که فضای پس زمینه ی آن خصوصآ در قسمت موزیک که به اجرای ملودی اصلی پرداخته می شود به خوبی پر نشده است و حتمآ باید از سازهایی با شدت صدایی پایین تر در کنار ویلون (مثل پیانو با اجرای آکورد ها و یا همان صدای گیتار با ریتمی خاص و تن صدایی بالاتر از این ) استفاده می شد تا فضای خالی کار به طور کامل پر شود و خلائی احساس نشود .

در دقیقه ی 1:41 همراه با صدای خواننده ، صدای ساز سنتور هم به صورت گذر ،ملودی را اجرا می کند و در در دقیقه ی 1:55 همراه بالا رفتن گام صدای خواننده ، شدت صدا هم در اجرای سنتور بالا می رود و هر دو با این دینامیک افزایش صدا ، حس بسیار زیبایی را خلق می کنند.

نکته :در دقیقه ی 2:06 تا 2:09 ویلون با اجرای یک پاساژ به سمت نت های زیر ، گویا قطعه را از صدای خواننده می گیرد و به ملودی اصلی پیوست می دهداین کار در آثار شادمهر یکی از نکات ظریفِ تنظیم هایش است که شاید به چشم هم نیاید اما اگر چنین کاری انجام نشود ، نوعی پیوست ناگهانی و نامناسب به وجود می آید که کاملآ برای شنونده محسوس و البته ناخوشایند است . همان طور که رعایت نکردن فواصل پرده ای نت ها ناخوشایند است!

سبک ویلون در اجرای ملودی در نوع خودش جالب و زیباست و آرشه کشی های نوازنده و توانایی او در حفظ لگاتوی ملودی ( پیوستگی نت ها) تحسین برانگیز است.به دقیقه ی 2:09 تا 2:40 با دقت گوش دهید!
نظر گیتاریست این است که بهتر بود حداقل در قسمت های گام بالا، افکت های Reverb و یا Delay بر روی صدای خواننده قرار می گرفت . مسلمآ در زیبایی بیشتر کار و تا حدودی هم در پر فضای وکال آهنگ تاثیر داشتالبته شادمهر هم مقداری رنگ صدای خود را عوض کرده تا محکم تر و با قدرت بیشتری شعر را بخواند.

نکته ی انتقادی: و اما انتقاد دیگری که بنده بر این اثر دارم، در مورد پایان این اثر است. در دقیقه ی 3:15 تا 3:22 باید شدت و گام صدای خواننده کاهش یابد و آهنگ را از حالت ادامه دار خارج کند و همانند حُسن ختام آهنگ که با کاهش صدای سنتور به صورت مواج همراه است ، کار را به پایان برساند اما خواننده در همان گام مانده است و طوری شعر را به پایان رسانده که گویا ادامه ای هم وجود دارد و شنونده باید منتظر ادامه ی آهنگ باشد و این کار ، کاملآ اشتباه است!

ضمناً این را هم اضافه کنم که تغییر شدت صدا و گام در انتهای این آهنگ ، مقداری نیازمند تغییر ملودی در پایان آن است و باید شکل اجرا تا حدودی در این دقیقه تغییر کند.

با تشكر - نقد دوستان منتقد گیتاریست هم درباره این آهنگ در قسمت نظرات می شنویم

مژده كورد آهنگ های درخواستی شما !!!!
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

دوستانی كه آهنگ خاصی رو مد نظر دارن كه تو سایت نیست بگن تا براشون آكورد های اورجینال شو بذارم ..

 

محمد جواد  سجادیان  مدیر سایت  خانه گیتار



.: توضیحی كوتاه در مورد قطعه آستوریاس و انا ویدویچ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

 


آستوریاس از قطعات تکنیکی دوره رمانتیک محسوب می شود که توسط ایساک آلبینیز در فرم پرلود در می مینور و برای پیانو ساخته شده است. ایزاک آلبنیس (ایساك آلبنیز – 1860-1909) آهنگساز و نوازند پیانو اهل اسپانیا می باشد. وی بویژه بخاطر آثارش برای پیانو که الهام گرفته از موسیقی‌ محلی اسپانیا است شهرت دارد
آلبینیز برای ساخت قطعات خود از دستگاه های موسیقی اسپانیایی نیز بهره می گرفت. چنانچه برای ساخت این قطعه از دستگاه گرانادیس استفاده کرده است. همانطور که گفته شد این قطعه ابتدا برای پیانو ساخته شد ولی اکنون بیشتر اجرای گیتار آن مشهور است. قطعه با نت می سیم پنجم شروع می شود و نت سی به صورت پدال تا آخر قطعه تکرار می شود.

بدون شک انا ویدویچ نوازنده جوان کروات را باید یکی از نوابغ گیتار کلاسیک در قرن 21 دانست. وی افتخارات بیشماری را حرفه هنری خود کسب کرده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی گیتار چون : Benicasim (اسپانیا ) , fernando sor ( ایتالیا ),mauro Giuliani ( ایتالیا ),pringtemps de la guitare (بلژیک) Albert Agustin اشاره کرد. این نوازنده تا به حال کنسرت های بیشماری را در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است و توجه اکثر کارشناسان موسیقی را به خود جلب کرده است . وی در سن 24 سالگی 5 سی دی خود را ضبط کرده و تا سال 2007 ششمین سی دی خود را توسط کمپانی (Naxos ) ضبط خواهد کرد

در اینجا اجرای  قطعه آستوریاس توسط آنا ویدویچ برای دانلود گذاشته شده است

دانلودکلیپ

دانلود نت



.: جواب شما - كاربرد گام ها در گیتار كلاسیك :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

سلام. میشه لطف کنید بگید گام ها تو گیتر چه جوریه؟ مثلا وقتی میگن گام دوماژور، این آکورد هارو بزنید منظور چیه؟ ممنون میشم توضیح کاملی از گتم ها توی گیتار بگید. خواهشا تاریخچه نگید.
 
جواب شما : مرسی از سوال خوبتون

ببینید در گیتار گام ها مشخص هستند منظور شما آكورد هاست در یك گام مشخص یا نه ملودیه ! » معمولاً وقتی شما گیتاریست می شی و به آكوردها مسلط می شین دیگه می دونین مثلاً بعد از آكورد لا مینور یا اكثراً سل ماژور میاد كه بعدش می تونه ر یا فا باشه و یا میتونه لا دیز ماژور و سی دیز ماژور باشه  منظور كه ترتیب آكورد ها معلومه من چنتایی از دسته آكورد های هم خانواده یا مكمل رو براتون مینویسم امیدوارم استفاده كنید. اگه  بازم سوال بود بپرسید.
 
1 - Am - G - F - E
2 - Am- Dm - F - E
3 - Em - C - D - Bm - C - Em
4 - Am - Ab - C - Am
5 - A-D-A-E
6- Em - F - G- Em
 
تركیب بوجود اومدن اینها هم به شكل زیر است.

اول تعریف گام رو می گیم :

گام مجموعه ای از نتهاست که با یکدیگر رابطه دارند وبه عبارت دیگر دارای فاصله های معینی از یکدیگرند.گام از مفاهیم بسیار مهم در موسیقی است و تئوری موسیقی بر اساس گام بنا شده است.هرگام میتونه بر اساس یک نت بنا بشه مانند گام لا مینور ویا گام دوماژور و...


بطور کلی گام در موسیقی به دو دسته تقسیم میشه:
گام مینور وگام ماژور و سایر گامها از این دو گام مشتق میشود مانند گام پنتاتونیک.
توجه کنید که تفاوت گامها از فاصله بین آنها نتیجه میشود.خوب بریم سر اصل مطلب:

اولین گامی که میخوام براتون بگم گام مینور است.
این گام که از ۷ نت تشکیل شده و قالب کلی اون به این شکل است:Foto1

گامتون با استفاده از این قالب گام مورد نظر رو بدست بیارید.
بطور مثال شما میخواهید گام لا مینور را بدست بیارید بنا بر این نت اصلی شما لا است.
از اونجایی که نت لا در فرت ۵ قرار گرفته بنابر این این قالب رو از فرت ۵ شروع میکنیم.که تصویر بالا نیز گام لا مینور را به شما نشون داده.
راستی این هم بگم که برای بدست آوردن گام باید از سیم۶ شروع کنید یعنی نت مورد نظر شما از این سیم شروع میشود و به ترتیب جلو میرویم .(در تصویر بالا از بالا به پایین سیم بم میشود)
در ضمن بگم که آهنگی گه در این گام ساخته میشود معمولا احساس غم وناراحتی را به شنونده القاء میکند.پس اگه خواستید آهنگ غم انگیز بسازید میتونین از این گام استفاده کنید.
نکته:گام نوازی یه تمرین بسیار مهم در بالا بردن سرعت و مهارت در انگشتان دست میباشد.
واقعیت اینکه بهترین گیتاریستهای دنیا هم هر روز این تمرین رو انجام میدن پس شما هم از امروز این تمرینو باید بزارید در برنامه روزانه زندگیتون.البته شما باید در همه گامهایی که بّه شما آموزش میدم تمرین گام نوازی رو داشته باشید.

آشنایی با گام ماژور:

گام ماژور یکی از مهمترین گامهای موجود میباشد.این گام برعکس گام مینورکه دارای حالت غم انگیز میباشد.القاءکننده حالت شادیست.پس اگه خواستید آهنگ شاد بسازید میتونید در این گام آهنگ بسازید.این گام نیز مانند گام مینور دارای ۷ نت میباشد .شکل این گام بروی دسته گیتار به این شکل میباشدoto2

شما میتونید با جابجا کردن این قالب بروی دسته گیتار گام ماژور هر نت مورد نظر را بدست بیارید.که نت اصلی شما از سیم ۶ گیتار شروع میشود .بطور مثال گام دوماژور از فرت ۸ شروع میشود ویا گام لا ماژور از فرت ۵ شروع میشود.بطور مثال شکل بالا بما گام دوماژور را نشان میدهد. قالب فوق را که میبینید از فرت ۸ شروع کردیم و گام دو ماژور را بدست آوردیم.
نکته: برای گام نوازی ترتیب اجرای نتها مهم میباشد مثلا گام دوماژور که از نتهای دو.ر.می.فا.سل.لا.سی تشکیل شده شما هم باید به همین ترتیب گام مورد نظر را بنوازید. (یاداوری:دراین شکل از بالا به پایین سیم بم میشود.)

گام پنتاتونیک مینور و ماژور:
گام پنتاتونیک مینور: این گام از ۵ نت تشکیل شده و از مهمترین گامها در موسیقی مدرن است.قالب کلی آن بروی دسته گیتار بصورت زیر استoto3


در این قالب ما میخواهیم گام لا پنتاتونیک مینور را به شما نشان بدیم.چون این گام از نت پایه لا واقع در سیم ۶ فرت ۵ (نت لا) شروع شده و به همین خاطر نام گام لا پنتاتونیک مینور میباشد.
سعی کنید که این قالب را انقدر تمرین کنید تا برای پیدا کردن نتهای گام نیازی به فکر کردن نداشته باشید و بدون مکث نتهای گام را بشناسید.
در ضمن این قالب را میتوانید در سراسر دسته گیتار جابجا کنید و گام مورد نظر را بدست اورید.
مثلا اگه شما گام دو پنتاتونیک مینور را بخواهید باید این قالب را از فرت ۸ سیم ۶ شروع کنید.

گام پنتاتونیک ماژور:این گام نیز مانند گام پنتاتونیک مینور از ۵ نت تشکیل شده و قالب کلی آن بروی دسته گیتار بصورت زیر میباشدoto4


گام ماژور

(scale) از صداهای اصلی سازندهٔ یک قطعهٔ موسیقی که زیر و بم‌هائی متفاوت دارند و به ترتیب از بم به زیر یا از زیر به بم مرتب شده‌اند ساخته شده است. در دوره‌های مختلف و در فرهنگ‌های گوناگون، گام‌های متنوع و متعددی به‌کار گرفته شده‌اند. گام‌های اساسی موسیقی غرب از آغاز سدهٔ هفدهم تا آغاز سدهٔ بیستم گام‌های ماژور و مینور (minor) بوده‌اند. این گام‌ها در سدهٔ بیستم نیز همچنان کاربردی گسترده داشته‌اند. گام آشنای دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو نمونه‌ای از گام ماژور است. این گام را بخوانید و توجه کنید که با خواندن آن، هفت صدای زیر و بم متفاوت پدید می‌آورید. و سپس به ”دو“ی بالائی - هشتمین صدا - می‌رسید که در حقیقت تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است. اُکتاو فاصلهٔ میان اولین و هشتمین صدای گام است. گام ماژور میان صداهای متوالی خود الگوی معینی از فاصله‌ها دارد. میان صداهای متوالی یک گام غربی دو نوع فاصله یافت می‌شود. پردهٔ (whole step) و نیم‌پرده (half step). نیم‌پرده، کوچک‌ترین فاصله‌ای است که به‌طور موسوم در موسیقی غرب به‌کار رفته است. فاصلهٔ پرده دو برابر نیم‌پرده است.

در نواختن گام ”دو ماژور“ فقط شستی‌های سفید پیانو به‌کار گرفته می‌شوند. فاصلهٔ میان نت‌های ”می“ و ”فا“ و نت‌های ”سی“ و ”دو“ نیم‌پرده است و میان شستی‌های متناظر با ”می“ و ”فا“ و نیز ”سی“ و ”دو“ شستی سیاهی قرار نگرفته است. نمونه‌ای که در آغاز این مبحث دیدیم، بر مبنای گام دو ماژور یا به بیان دیگر در تونالیتهٔ دو ماژور است.

گامی ماژور بر مبنای نت ”دو“ و شستی‌های متناظر با آن بر پیانو

با مبنا قرار دادن هر یک از دوازده صدای محدودهٔ اُکتاو می‌توان گام‌های ماژور مشابهی ساخت. الگوئی یکسان از فاصله‌های متوالی می‌تواند با
هر کدام از این صداها آغاز شود که به این ترتیب دوازده‌ گام ماژور به دست آورد

دانگ در موسیقی چیست و به چه فاصله ای از نت ها دانگ می گویند. به طور کلی فاصله ی چهار نت متوالی موسیقی را یک دانگ می گویند. مثلا از نت “دو” تا نت “فا” را یک دانگ می گویند. بنابراین فاصله هشت نت متوالی موسیقی که یک گام می شود، شامل دو دانگ است. از نت “دو” تا نت “فا” دانگ اول، و از نت “سل” تا نت “دو” دانگ دوم است. ضمنا باید توجه داشت که تعداد هشت نت متوالی موسیقی را که از هر نتی شروع شده و به نت همنام ختم شده باشد به لفظ بین المللی ” اکتاو” نیز نامیده می شود

گام مینور

گام مینور در کنار گام ماژور، ایفاگر نقشی اساسی در موسیقی غرب است
گام مینور - مانند ماژور - از هفت صدای متفاوت و صدائی هشتم که تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است تشکیل می‌شود اما الگوی فاصله‌های آن با گام ماژور تفاوت دارد. الگوی مینور نیز می‌تواند بر هر کدام از دوازده صدای محدودهٔ اُکتو آغاز شود و به این ترتیب دوازده گام مینور به‌دست می‌آید.
در اینجا مقایسه‌ای میان یک گام ماژور و گامی مینور که هر دو با نت ”دو“ آغاز می‌شوند، انجام گرفته است:

گام مینوری که در این مثال نشان داده شده است یکی از گونه‌های سه‌گانهٔ گام مینور است که مینور طبیعی، نامیده می‌شود. دو گونهٔ دیگر، گام‌های مینور هارمونیک و مینور ملودیک هستند. سه گونه گام مینور در الگوی فواصل سازنده‌شان تفاوت‌هائی دارند اما همگی می‌توانند با هر صدائی از محدود اُکتاو آغاز شوند و چنانکه گفته شد، کیفیتی متضاد با گام ماژور پدید می‌آورند.
تفاوت مهم میان گام ماژور و مینور آن است که در گام مینور فاصلهٔ میان درجه‌های دوم و سوم فقط نیم‌پرده است. میان همین دو درجه از گام ماژور فاصلهٔ پرده وجود دارد. این تفاوت کوچک، کیفیت صوتی گام و حالت موسیقی مبتنی بر آن را به شدت دگرگون می‌کند.

کیفیت صوتی گام
موسیقی مبتنی بر گام مینور گرایش به کیفیتی جدی یا سودائی دارد. کم‌وبیش تمام مارش‌های عزا تونالیتهٔ مینور دارند.

 


:: آكورد چیست ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در درس های گذشته خواندید که اگر چند نت پشت سر هم نواخته شوند به طوری که بتوان به طور مجزا صدای آنها را شنید تشکیل یک ملودی را می دهند، در تک نوازی سازها به وفور ملودی ها شنیده شنیده می شوند اما برای تکمیل و به نوعی همراهی یک ملودی در یک آهنگ حتما شنیده اید که در زیر صدای ملودی سازهای دیگری هم آوایی می کنند که در واقع همان تنظیمات، هارمونی ها و آکوردها می باشند و اگر بخواهیم آکورد یا Chord را تعریف کنیم این گونه می گوییم:

 

هر گاه بیش از 2 نت روی هم و در یک زمان نواخته شوند به طوری که شنونده یک صدا یا (Tune) را بشنود، یک آکورد ساخته ایم.

 

برای مثال اگر سه نت C / E / A یعنی از چپ به راست نت دو، می و لا را در یک زمان به صدا در بیاوریم تشکیل یک آکورد را داده ایم، آکوردها بر حسب نت های تشمیل دهنده و فواصل، فرم انگشت گذاری و صداهایی که تولید می کنند نام گذاری و دسته بندی می شوند. به عنوان مثال آکوردی که از تشکیل این 3 نت ساخته می شود را Am می نامیم، A به معنی همان نت لا و m به معنی مینور (Minor) که یکی از انواع آکوردها می باشد.

 

در زیر ابتدا 3 نت آکورد Am و سپس همان 3 نت در یک زمان با ساز گیتار نواخته شده است:

 

 

در خواندن آکوردها نیز ممکن است با علامت دیز و بمل که قبلا با آنها آشنا شده اید مواجه شوید، یه عنوان مثال با آکورد لا مینور (Am) آشنا شدید، حال اگر کل آکورد را نیم پرده به جلو ببریم آکورد لا دیز مینور (A#m) را ساخته ایم که از نظر نت صدا به اندازه نیم پرده زیرتر از Am می باشد.



.: تفاوت گیتار فلامنکو و کلاسیک :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

این كه نمیتوان موسیقی فلامنكو را با یك گیتار كلاسیك و یا موسیقی كلاسیك را با گیتار فلامنكو نواخت ، تصوری متداول ولی نادرست است . چرا كه هر دو مئل گیتار دارای سیمهای برابر و جنس یكسان (نایلونی و فلزی) بوده و هر دو به شیوه كاملا مشابه كوك(Tuning) می شوند


بنابراین ، مسئله عدم امكان نواختن یك سبك موسیقی با گیتار سبك دیگری نیست . بلكه بهتراست هر موسیقی را با ساز مناسب و مانوس با خودش نواخته شود ( مخصوصا موسیقی فلامنكو كه با آن همه تكنیك ها و احساسات زیبا و خاص خودش ، فقط با اجرا شدن بر روی گیتار فلامنكو آن  صدا ، طنین و  لحن مخصوص  و اندوهگین خود را ایجاد می كند )

به بیان دیگر باید به دنبال سازی باشید كه مناسب با سبك موسیقی مورد نظر بوده و مخصوص به آن كار ساخته شده باشد

آشكارترین تفاوت مابین این دو گیتار در رنگ پشت (Back) و پهلوهای (sides) آنها است

یك گیتار كلاسیك به دلیل جنس چوبش كه معمولا زروود (Rosewood) و یا ماهوگانی ( چوب درخت ماهون آمریكائی-mahogany) است ، دارای رنگ قهوه ای تیره ای در پشت و كناره ها می باشد و نوع مرغوب این گیتار ، از چوب رزوود برزیلی (Brazilian rosewood) ساخته می شود


اما در گیتار فلامنكو این قسمتها كم رنگ تر بوده و رنگ آنها در محدوده زرد كم رنگ ( زرد كهربائی) تا نارنجی متمایل به قهوه ای ( كه اخیرا مورد استفاده واقع می شود ) قرار می گیرد . نوع چوبی كه در ساخت گیتار فلامنكو به كار می رود، چوب درخت سرو اسپانیائی (Spanish cyprees) است كه دارای كیفیت و دوام فوق العاده بالا و ثابت بوده و رنگ آن به سفیدی می گراید

جنس چوب صفحه روئین (قسمتی كه دهانه صدا بر روی آن قرار دارد) معمولا در هر دو نوع گیتار ،‌ یكسان و از جنس صنوبر (كه سالها خوابیده و كاملا خشك شده) از كشور آلمان یا كانادا است

اما معیار اصلی كه باعث تمایز این دو نوع گیتار می شود ، خصوصیت طنین یا رنگ صدا آنها است . یك گیتار فلامنكو دارای صدای زیر و در عین حال زبر ، خشن ، فلزی (metallic) و رخنه كننده است .

از طرف دیگر گیتار كلاسیك دارای صدای نرم ، لطیف ، دلپذیر و نسبتا بم می باشد

این تفاوتها ناشی از آن است كه گیتار كلاسیك از جنس چوب متراكم تر و چگال تری ساخته می شود و همچنین ساختار داخلی (bracing) آن تفاوتهای با ساختار داخلی فلامنكو داشته و جعبه صدای آن نیز دارای ارتفاع بیشتری نسبت به گیتار فلامنكو می باشد

با توجه به همین دلایل و خصوصیات ، گیتار كلاسیك سنگین تر از گیتار فلامنكو می باشد نكته قابل توجه دیگر این كه اكشن (action: فاصله بین سیم ها و صفحه انگشت گذاری) یك گیتار كلاسیك معمولا از اكشن گیتار فلامنكو بالاتر است

در گذشته تمامی گیتار ها چه كلاسیك و چه فلامنكو ، برای كوك كردن دارای گوشی های چوبی(peg: مانند گوشی هایی كه در ساز ویلن استفاده می شوند ) بودند . اما امروزه با اختراع گوشی های مكانیكی استفاده شده و در ساخت گیتار فلامنكو نیز استفاده از آنها متداول و رایج شده است

از طرفی دیگر ، نوازندگان فلامنكو كه به جنبه سنتی این موسیقی ارج نهاده و به آن تعصب دارند ، هنوز بر روی گیتار های فلامنكو با گوشی های چوبی اصرار ورزیده و با هرگونه بدعت و نوآوری و یا به عبارت دیگر تهاجم به قلمرو دست نخورده موسیقی فلامنكو سنتی شدیدا مقابله می كنند.

نظر خودتون رو در مورد این مطلب بنویسید.



.: تحلیل موزیك و ویدیو عادت - شادمهر عقیلی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

هر چند كه اوضاع مناسبی جهت تحلیل موسیقی  و آهنگ های جدید ندارم ولی امروز می خواهم به موزیك عادت كار جدید شادمهر عقیلی بپردازم نظرات شما دوستان برای تكمیل این تحلیل بسیار ستودنیست.

قبل از هر چیز لازم میدونم مقدمه ای رو راجع به چگونگی ساخت ویدیوی عادت بنویسم تا شاید کمکی باشه برای قضاوت بهتر راجع به این اثر . عادت اثریست که از همکاری دیگری میان دو تن ار بهترین هنرمندان هموطنمون حاصل شده که هر دو در تخصص خودشان(اگر نگیم بهترین) از بهترینهای مارکت ایرانی هستن . این ویدیو نقطه ی تلاقی دو هنر موزیک و تصویر است که بار دیگر نزدیکی نوع نگاه و درک متقابل شادمهر عقیلی و الک کارتیو را به اثبات میرساند. ذکر این نکته ضروریست که به گفته ی الک ویدیوی عادت در مقایسه با ویدیوی تقدیر با هزینه ی بسیار کمتر و در مدت زمان محدودتری به خاطر نزدیک بودن کنسرت شادمهر ساخته شده و دلیل عمده ی ساخت این ویدیو تبلیغی مناسب برای کنسرت 20 jun شادمهر در کلای نوکیا هستش و دقیقا به همین دلیل وقتی این ویدیو از شبکه های ماهواره ای پخش میشه زیرنویسی برای تبلیغ کنسرت با همان فونت قرمز رنگ تیتراژ اول و آخر ویدیو دیده میشه که حتی این زیرنویس رو خود الک برای نسخه ای که برای شبکه ها فرستاده گذاشته و در اکثر پخشها به تناوب در حین پخش این زیرنویس ظاهر میشه . همچنین به دلیل همان هدف تبلیغ برای کنسرت در این ویدیو تاکید بسیار زیادی روی نوازندگی شادمهر با پیانو شده که فکر میکنم این اتفاق خجسته حتما در کنسرت اتفاق خواهد افتاد. پس دوستانی که ویدویهای تقدیر و عادت رو با هم مقایسه میکنند هزینه و زمان و هدف از ساخت ویدیو این دو ویدیو رو در نظر بگیرند .

هر چند هیچ اثر هنری ( به خصوص در مارکت ایرانی ) ایده آل و بدون نقص نیست . با همه ی این تفاسیر ویدیوی عادت همچون همکاریهای گذشته ی شادمهر و الک نسبت به اکثریت موزیک ویدیوهای ایرانی چندین گام جلوتر و با ارزش تر است .

در 46 ثانیه ی اول ویدیوی عادت که با تکنوازی (کلارنیت ) رو به رو هستیم بر خلاف ریتم بسیار آرام آهنگ شاهد کاتهای بسیار سریع و تند در تدوین تصاویر هستیم که این مسئله بار اول دیدن ویدیو تعجب و سوال رو برای هر بیننده ای به وجود میاره / اما با دیدن چند باره ی این 46 ثانیه به هماهنگی میان تغییر نتهای کلارنیت و کاتها(برشها) در تدوین میشویم که واقعا تجربه ی تقریبا جدیدی در ویدیوهای ایرانی بوده که با توجه به ریتم کلی آرام آهنگ تصاویر هماهنگ با تغییر نت های ساز کنار هم چیده شده اند و این کار چندان ساده ای نیست و کارگردان سعی کرده تا این ادیت ها تا حدود بسیار زیادی با با موسیقی هماهنگ باشه و در این کار هم موق بوده. کلا این ویدیو تدوین بسیار خوبی در هماهنگی با موزیک داره که بخشهایی رو به صورت عینی در ادامه مثال خواهم زد . پس از این 46 ثانیه که شادمهر شروع به خوندن میکنه سرعت کاتها در تدوین کار پایین میاد تا تمرکز بیشتری روی شادمهر و نوازندگیش و بار احساسی خوندنش بشه . نکته ی جالب در این بخش بازی فوق العاده ی شادمهر در هنگام پیانو زدن هست که میمیک غمگین و با احساس صورتش در هنگام خوندن شعر کاملا حس همزاد پنداری بیننده رو با مفهوم شعر و ناراحتی شادمهر بر می انگیزه . به گونه ای که بیینده احساس میکنه واقعا شادمهر کسی رو از دست داده !

یکی از زیباترین نکات این ویدیو استفاده کردن کارگردان از نمادی استعاری برای نشان دادن معشوق از دست رفته ی شادمهر هست .

در دقیقه ی 1.28 هنگامی که شادمهر میخونه: ... واسه بودن کنارت ... تصویر بادباکی رو در حال پرواز میبینیم که دقیقا این تصویر هماهنگ شده با کلمه << کنارت >> گویی که شادمهر بادبادک رو مورد خطاب قرار میده . در واقع بادبادک نمادی استعاری از روح همسر از دست رفته ی شادمهر هست که در ادامه ی ویدیو هم روی این مسئله تاکید شده است . به عنوان مثال در دقیقه ی 2.18 هنگامی که شادمهر میخونه : ... نوازش دستهای تو ... همزمان با کلمه ی<< تو >> ما همسر شادمهر رو میبینیم که عینک رو از چشمش در میاره و لباسش رو برای رفتن به داخل آب در میاره ( این زمان زنده بودن همسر شادمهر رو نشون میده ) و جالبه که هنگامی که شادمهر همین قسمت از بیت رو دوباره در دقیقه ی 2.41 تکرار میکنه باز هم با شنیدن ... نوازش دستهای تو ... همزمان با شنیدن کلمه ی <<تو>> اینبار بادبادک رو میبینیم در آسمان ( که این زمان نبودن همیشگی همسر شادمهر رو نشون میده ) پس به وضوح میشه فهمید که بادبادک نمادی استعاری از روح همسر شادمهر هست و این نکته با ظرافت هر چه تماتر در ویدیو القا شده است .

در ادامه در دقیقه ی 2.43 با شنیدن کلمه ی ... عادته ... و همچنین سکوت و افت لحظه ای موزیک/ به صورتی بسیار زیبا و هماهنگ با ریتم آهنگ در اون لحظه موج دریا رو مبینیم که به زیر پیانو برخورد میکند . و این یکی دیگه از هماهنگی بسیار عالی تدوین ویدیو با ریتم آهنگ هست که کمک بسیار زیادی به بار احساسی ویدیو کرده .

در دقیقه ی 3.01 تا 3.06 سرنگونی بادبادک و مرگ قطعی همسر شادمهر رو میبینیم که با کشیده شدن پارچه ی سفید رنگ به روی صورت همسر شادمهر و همزمانیش با سقوط بادبادک باز هم بر ارتباط استعاری میان این دو تاکید شده . در همون فاصله ی زمانی یک شمعدونی رو میبینیم که همزمان با سقوط بادبادک به زمین می افتد . اون شمعدونی در واقع مطابق با فرهنگ خود ما نمادی از خوسبختی زوجهای جوان در زندگیشون هست که با این اتفاق نشان از پایان یافتن خوشبختی میده .

در دقیقه ی 3.09 تا 3.12 صحنه ای غیر متعارف از صورت شادمهر داریم با تاکید ویژه بر چشمانش که به صورت تصویر تند پلک زدنهای متوالی شادمهر رو میبینیم . این صحنه با سلیقه و نوع نگاه کارگردان طراحی شده برای القای مفهوم تلنگر احساسی . برای همه ی ما پیش اومده که گاهی آنقدر سرگرم کاری میشیم که همه چیز اطرافمون رو فراموش میکنیم و ناگهان اگر کسی خلوتمون رو به هم نزنه با تلنگری احساسی به خودمون میایم و یاد اطرافمون و یا افراد کنارمون می افتیم . این حالت رو کارگردان با نشون دادن این صحنه القا کرده و چون این تلنگر احساسی حسی کاملا درونیست تصویر استانداردی برای نشون دادنش وجود نداره و بستگی به نوع احساس و نگاه و ایده ی کارگردان داره. پس از این صحنه میبینیم که شادمهر به خودش میاد و از غفلتی که سرگرمی با بچه ی شیرینش باعث شده بود بیرون میاد و سراغ از همسرش میگیره و اون رو پیدا نمیکنه . به نظر من غیر طبیعی نیست که شادمهر متوجه غرق شدن همسرش نشد چون دریا به همین شکل یک نفر رو بدون اینکه متوجه بشه به درون خودش میکشه و از ساحل دور میکنه .

در دقیقه ی 3.23 تا 3.29 شادمهر رو کنار تختی که جنازه ی همسرش روی اون قرار داره میبینیم . خیلی از دوستان اعتقاد دارن که بازی شادمهر به شکل خیلی مصنوعی هست . نمیتونم این نظر رو کاملا قبول نداشته باشم اما به نظرم اون ناراحتی بسیار زیادی که دوستان از بازی شادمهر کنار تخت انتظار داشتن مربوط به این زمان کم گذشته از مرگ همسرش نمیشه . چون اینگونه مرگها برای اطرافیان همراه با شوک هست . فکر میکنم هدف از این نوع بازی شادمهر در کنار تخت القا کردن در شوک بودن شادمهر هست و باور نداشتن این اتفاق/ وگرنه شادمهر در ارئه ی نقش طبیعی و بازی خوب در ویدیوی تقدیر فوق العاده کار کرده بود .

در دقیقه ی 3.41 تا 4.02 نماهایی از شادمهر با دختر کوچک و شیرینش میبینیم که در واقع تنها یادگار از همسرش است . لحظه ای لبخند از سوی شادمهر به خاطر شیرینی حرکات فرزندش دلیلی بر ناراحت نبودن شادمهر از مرگ همسرش نیست همانگونه که قبل از بغل کردن بچه شادمهر با اندوه به بچه ی درون کالاسکه خیره شده . و در دقیقه ی 3.55 تا 3.57 نیز نگاه حزن آلود شادمهر رو به بچه میبینیم که نگاه همسرش رو در اون جستجو میکنه .

توضیح مهم : تمام دقایق اشاره شده در این متن بر اساس ویدیوی اوریجینال هست .